2017


Rock and Stone
Material Culture and Cultures of Making


Theme | Workshop | Fellows


Rock and Stone: Material Culture and Cultures of Making is a workshop organized by Nature, Art & Habitat Residency (NAHR), in partnership with the Val Taleggio Ecomuseum and supported by several Public Institutions. The 2017 topic is "Rock and Stone": An eco-productive resource in the nature of pre-Alpine mountains and in the ecosystem of the Val Taleggio as fundamental element of cultivation and extraction used in the vernacular architecture.The multidisciplinary workshop will provide insights extended to the contemporary culture of the landscape, the environment, and the architectural design: from the analysis of the pre-Alpine geological formations, to the visit to quarries, till the traditional architectures using local materials for ancient artisanal crafts.

The participation is extended to specialists of different fields, all integrated in a multidisciplinary dimension with the intention to stimulate the debate among professionals as well as to explore the state of the art of this subject in constant transformation. The ultimate goal is also to actively engage the participants in project of autoconstruction - from conception to execution - with the design and making of an "urban carpet" in stone as public space gift to leave as trace.
Il corso Roccia e Pietra: Cultura Materiale e Cultura del Fare suddiviso in due moduli è organizzato da Nature, Art & Habitat (NAHR), con il patrocinio di vari enti nazionali e/o regionali oltre che in partnership con l’Ecomuseo Val Taleggio. Il tema centrale dell’edizione 2017 è “la Roccia”: della catena montuosa Prealpina: la sua presenza in natura come risorsa eco-produttiva da gestire con sapienza nell’ecosistema della Val Taleggio, i sistemi di coltivazione e estrazione che ne hanno consentito il suo utilizzo come "pietra" da costruzione nelle architetture vernacolari locali.

Il corso multidisciplinare si propone di fornire approfondimenti sui vari temi che compongono la cultura contemporanea del paesaggio, dell’ambiente, e del progetto architettonico partendo dalle analisi delle formazioni geologiche prealpine, la visita alle cave, arrivando agli aspetti più direttamente progettuali sia di recupero delle architetture tradizionali che per la proposizione di nuove architetture che usino materiali e antiche maestranze locali. È previsto l'intervento di specialisti appartenenti a diversi ambiti in una dimensione multidisciplinare integrata: l’intenzione è quella di stimolare riflessioni e dibattito tra professionisti, oltre che di verificare lo stato dell’arte di un tema che è in continua evoluzione. L’obiettivo finale è quello, inoltre, di coinvolgere attivamente i partecipanti nell’ ideazione ed esecuzione di un progetto pratico che si concretizza nella realizzazione di un “tappeto urbano” in pietra ed una rappresentazione fotografica e disegnata.








Photo Credits: by Project Authors, all other photos by NAHR
NAHR 2022, All Rights Reserved